top of page

עצמאות אישית = F**K you money

עודכן: 5 במאי 2022


לג.ל קולינס (JLCollins) יש בלוג מצליח בנושא השקעות וחופש כלכלי. באחד הפרקים קולינס מבצע את הגרסה שלו ל F**K you money בהופעה של ג'ון גודמן בסרט המהמר.


זה הולך בערך ככה:

"כל אחד יודע מה צריך לעשות.

תצבור מספיק כסף ושים 80 % ממנו ב VTSAX (קרן סל שכוללת 3500 מניות) ועכשיו יש לך חלק בכל חברה ציבורית שנסחרת בבורסה באמריקה וכל עובד בכל אחת מהחברות האילו, ממנקה הרצפות ועד המנכ"ל קם בבוקר לעבוד כדי להפוך אותך לעשיר.

את ה 20% הנותרים שים באג"ח ממשלתי - זה ימתן את המהמורות שבדרך.

למד את כלל ה 4% ואמץ אותו.

אל תקנה בית.

תשכור דירה נחמדה. תן לבעל הבית לשלם עבור התיקונים.

קנה רכב זול ואמין אם אתה חייב.

בנה את המבצר שלך ככה.

אל תקנה דברים כדי להרשים אנשים שאתה לא אוהב ושאתה לא מעניין אותם.

אל תשתה.

זה מציב אותך לשארית חייך בעמדה של F**k you.

חייו של אדם חכם מבוססים על F**k you.

אמריקה מבוססת על F**k you".


הגרסה הישראלית תהיה כמובן מעט שונה וכל אחד מוזמן לאמץ מהקטע את מה שירצה. המהות היא שכל עוד אין לפלוני אלטרנטיבה לתזרים מזומנים שאינו תלוי עבודה הוא יהיה חייב לעבוד/לעשות משהו שאינו רוצה עבור מישהו אחר. זהו סוג של עבדות מודרנית. היעדר אפשרויות בחירה משולים לכבלים בלתי נראים על הצוואר.


כסף קונה חופש בכך שהוא מאפשר בחירה. למשל בחירה לעזוב מערכת יחסים לא בריאה או לעזוב דירה שלא נעים לחיות בה. אם יש לכם מספיק כסף, אינכם בחובות ואתם לא חיים ממשכורת למשכורת, אתם לא תלויים באף אחד ואתם יכולים פשוט לעזוב ולהיות אדונים לגורלכם.

גרים בשכירות והשכן שמעליכם נוהג לחגוג במסיבות קריוקי פעמיים בשבוע? אין בעיה! תוכלו מיד לעזוב את הדירה אפילו ללא מציאת שוכר מחליף.

עובדים בסביבת עבודה רעילה ומנמיכה ויש לכם תזרים מזומנים שאינו תלוי בעבודה ויכול לממן את הוצאות המחיה? תוכלו לעזוב בהתראה קצרה.


חשוב להבין שמשכורת גבוהה אינה ערובה לביטחון כלכלי. מחקרים רבים מראים שגם משפחות שהכנסתם גבוהה הרבה מהממוצע הן לעיתים קרובות במרחק כמה משכורות מחדלות פירעון. משכורת גבוהה מתורגמת אצל רבים להגדלת הוצאות, למשל לקניית רכב חדש יותר, בית גדול יותר, ריהוט יקר וחופשות.


זרעי התובנה הזו נזרעו במוחי בעת שעבדתי לפני הצבא במחסנים נטולי החלונות של מפעל גוטקס לבגדי ים אי שם בשנות השמונים. זו הייתה עבודה די קשה כך שהפסקת חצי השעה ביום שנתנו לצעירים "לפני צבא" הייתה בעצם השיא של היום. פקודת "לך תקנה לי סיגריות" מאחד ממפקחי העבודה הייתה מחסלת לי יותר מחצי מההפסקה וגרמה לי להבין שהחובה לבצע מטלות שאין ברצוני לעשות עבור מישהו שאני עובד תחתיו ללא אפשרות בחירה אינה בריאה. אז עוד לא קישרתי את העניין להשקעות חלק משכר העבודה למטרת עצמאות כלכלית והמילים "חופש" ו"כלכלי" טרם הפכו לצמד.


המושג F**k you money עוד שייט לו בנחת מחוץ לאטמוספרה.


המכשלה העיקרית שמונעת מרוב בני האדם להגיע לחופש כלכלי היא פשוט "החיים" עצמם. השילוב של עומס עבודה וטרדות היום יום אינו מאפשר לרוב בני האדם מצליחים לפנות זמן, אנרגיה ומשאבים להתחיל תהליך של בניית בסיס של עצמאות כלכלית. כמו בסיפור הביצה והתרנגולת. פלוני עובד מתשע בבוקר עד שש בערב ובשעות הערות הנותרות לו עד ליום העבודה הבא אינו מוצא את האנרגיה הדרושה לתכנון חייו.


האויב הוא האינרציה - הנטייה הטבעית לא לשנות כלום בגלל עייפות החומר, פחד משינוי או שילוב של השניים. פועל יוצא הוא שהעבודה הופכת למרכז החיים ולהגדרה עצמית אצל רבים ("מה אתה עושה ?" היא השאלה שעדיין נשאלת בכל מפגש חברתי). גם כאשר יקבל פלוני עלייה בשכר הכסף העודף לרוב ישאב מיד לצורך מימון רמת חיים עולה כדי להצדיק את המעמד ("מגיע לי! כי אני עובד/ת קשה") בבחינת "keeping up with the Jonses" . כל אחד יכול לזהות בעצמו או בסביבתו סימנים לכילוי אנרגיית חיים על הוצאות "כובלות" במקום על נכסים מניבים. מגורים בפרוורים בבית עצום ממדים עם משכנתא גדולה מידי ושלושה רכבים ("אחד לילד מתבגר") הם דוגמה נפוצה לכבלים על הצוואר שמונעים ממשפחה להפריש חלק מההכנסה לחיסכון ולהשקעה.


חופש כלכלי מבוסס על השקעת חלק (גדול ככל האפשר) משכר העבודה (מגיל צעיר ככל שניתן) ליצירת מכונת כסף שתוכל לממן בשלב מאוחר יותר חלק או את כל הוצאות המחיה. בגלל שזמן הוא המשאב החשוב ביותר והוא משאב מתכלה, כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר. הורה ישקיע עבור ילדיו שימשיכו להשקיע בבגרותם. סב עבור נכדיו וכך הלאה. כל זאת כדי לנצל את כוחה של ריבית דריבית.


פעולה למען חופש כלכלי אינה דורשת סגפנות אלא אימוץ בחירות נבונות לאורך החיים, אופטימיזציה של הוצאות/הכנסות ותעדוף הוצאות מקדמות (למשל קנייה חודשית של קרנות סל מנייתיות, חיסכון למקדמה לדירה להשקעה) ולא מעכבות חופש כלכלי (למשל פדיון קרן השתלמות ושימוש בכסף לקניית רכב חדש).


המסר בבסיס החתירה לעצמאות כלכלית אינו התעשרות מהירה אלא מסר אופטימי לפיו כל אחד יכול, ע"פ החלטתו, לשנות את חייו כך שיהיו לו בעתיד יותר אפשרויות בחירה. הדרך לכך ארוכה ולא קלה אבל פשוטה ובעלת כללים ברורים. הביצוע דורש הבנה של יסודות ההשקעה לטווח ארוך ושל שיטת שיעור המשיכה הבטוח מתיק השקעות (שעשוי לכלול בנוסף למניות ואג"ח, גם קרנות ריט, נדל"ן מניב, חנויות אינטרנטיות ועוד).


מדינת ישראל חוגגת עצמאות ביום כתיבת פוסט זה.


את הצעד הראשון לעבר עצמאות כלכלית כל אחד יכול לעשות להיות כבר מחר בבוקר.



1,283 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page