top of page

איך כדאי להשקיע מאה אלף שח?

השאלה של איך להשקיע סכום מסוים של כסף נשאלת כמה פעמים ביום ובכל גרסה אפשרית בקבוצות הפיננסיות בפייסבוק והשואל מצפה לתשובה שתקדם אותו/ה.


אין זה משנה אם השאלה מתייחסת ל 100, 500 אלף שח או לעשרה מיליון שח. העיקרון דומה.


הבעיה היא שלא ניתן להשיב לשאלה כזו ולספק ערך אמיתי מבלי להכיר את השואל, את נסיבות חייו ולהבין מה תכנון החיים שלו לעשור הקרוב לפחות.


למה אני מתכוון?


ניקח כדוגמה שני מקרים.


איך להשקיע מאה וחמישים אלף שח?


רוני ונעמה (28 ו 30 + תינוק), גרים בשכירות חיפה. יש לזוג הכנסה חודשית פנויה של כ 8000 שח. אין ולא תהיה להם עזרה כספית מהוריהם. כדי לגדר עלויות דיור בישראל ולעלות על מפת הנדל"ן הזוג יוכל לכוון לרכישת דירה ראשונה בחיפה/קריות בתקציב של כ 800-900 אלף שח עם 25% הון עצמי כאשר לאור ההכנסה הפנויה הגבוהה שלהם הם יוכלו לקחת הלוואה להשלמת ההון עצמי הדרוש לרכישה. רוני ונעמה יוכלו לגור בדירה שיקנו (ואז יהיו השוכרים הטובים ביותר של עצמם) או להשכיר את הדירה ולהמשיך לגור בשכירות. רכישת דירה מקדמת עם פוטנציאל עליית ערך משמעותי תעלה אותם על מפת הנדל"ן ותגדר עלויות דיור בישראל. כמו בהשקעה בשוק ההון גם בהשקעה בנדל"ן אין טעם לנסות לתזמן את השוק וכדאי יהיה לרכוש דירה כאשר הרכישה תואמת את נסיבות החיים וכאשר יש הון עצמי מספיק + יכולת החזר/יציבות תעסוקתית.


צחי (רווק בן 23) גר ביחידת דיור אצל הוריו בכפר סבא. הוריו של צחי הבטיחו לסייע לצחי בהון עצמי לרכישת דירה ראשונה בעתיד.

לכן, לאחר יצירת קרן חירום מספקת צחי יכול להתפנות להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון בהקצאה מנייתית משמעותית.


איך להשקיע חצי מיליון שח?


חנן ונורית (בני 60, 64 + 3 ילדים בוגרים ונכד אחד) קיבלו בירושה חצי מיליון שח. לזוג יש דירה למגורים ברעננה נקייה ממשכנתא וצבירה פנסיונית נמוכה. יש להם דירה נוספת קטנה להשקעה בחיפה שמכניסה כ 2700 שח החודש ומלבד קרנות השתלמות אותם הם מייעדים לילדים, חצי מיליון השקלים שקיבלו בירושה מהווים כסף האחרון שלהם.


רמי (אלמן בן 58 + 2 ילדים בוגרים), גר ברחובות בדירה ללא משכנתא, לרמי פוליסת חיסכון עם צבירה של כחמישה מיליון שח, קצבה פנסיונית שעתידה לכסות את הוצאות המחייה שלו בגיל פרישה + 3 דירות להשקעה שיספקו הכנסה תזרימית נוספת של כ 17 אלף שח בחודש.


תכנון ההשקעה של חצי מיליון שקל עבור חנן ונורית יהיה שונה לחלוטין מתכנון השקעה של רמי בגלל נסיבות החיים השונות בתכלית.


חנן ונורית זקוקים להשלמת הכנסה בפרישה ולכן כדי להגדיל תזרים חודשי בפרישה חנן ונורית יוכלו להשקיע בפוליסת חיסכון (למשל במסלול כללי) במטרה למשוך אנונה (קצבה חודשית) החל מעוד 7-10 שנים.


לעומתם, רמי יוכל להיפרד מחצי מיליון השקלים ולהשקיע אותם לטווח ארוך מאד למטרת הורשה ובהקצאה מנייתית מלאה עבור הילדים הבוגרים (למשל בהפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190).


שני מקרים אלו הן רק דוגמה אחת מיני רבות ומטרתם להראות שאפשרויות ההשקעה שונות בתכלית כאשר נסיבות ותכנון החיים שונים.


לכן, כאשר באים להשקיע סכום של כסף, חשוב תמיד לקבל את התמונה הפיננסית המלאה של המשקיע וללמוד על נסיבות ותכנון החיים שלו טרם קבלת החלטה על השקעה.


ו...לא פחות חשוב. השקעה חייבת להתבצע רק מתוך ידע והבנה מוחלטת של מהות ההשקעה והתאמה שלה למשקיע ולכן תכנון פיננסי יעיל משלב הקניית השכלה פיננסית ולימוד השקעות כחלק מתהליך התכנון הפיננסי.






408 צפיות0 תגובות
bottom of page