top of page

למה אני כל כך אוהב להיות מתכנן פיננסי?


לפי פרופ' טל בן שחר, אושר הוא השילוב בין הנאה ומשמעות כאשר המקום של המשמעות גדול בהרבה מהחלק של ההנאה. אני מאד מסכים עם ההשקפה הזו כי ההנאה היא בת חלוף והמשמעות מרגישה כחוויה מתמשכת שמשתכללת ומשתפרת עם הזמן ועם צבירת הניסיון והמומחיות.


פרופ' יורם יובל טוען שעיסוק יביא לאדם אושר אם העבודה מאתגרת, בת ביצוע לתחושת הצלחה, ובמקביל אנו חווים אותה כחשובה ומשמעותית.


מניסיון של שנות עבודה רבות במגוון תחומים אני בדיעה שאתגר לבדו אינו מספיק.


הדוקטורט שלי במדעי החיים במכון וייצמן כלל אתגרים רבים ומגוונים אבל לא הביא איתו אושר גדול ובטח שלא משמעות לחיי למרות שפתרתי בעיות והתגברתי על מכשולים ואלו בהחלט הביאו איתם סיפוקים רגעיים של מימוש עצמי ושל הצלחה. כך גם בתקופת עבודתי כעורך פטנטים במשרד גדול. עבדתי תוך כדי הרגשה תמידית ומציקה שמשהו (גדול) חסר. נתתי ערך כזה או אחר לחברות שאת בקשות הפטנטים שלהם קידמתי אבל לא הרגשתי לרגע שאני נוגע באופן ישיר בחיים שלי אנשים ושיש לי השפעה מדידה על חייהם.


"פאסט פורוורד" לתחום התכנון הפיננסי ולמאפיינים שהופכים את התכנון הפיננסי ובמיוחד לצעירים בתחילת דרכם לתחום כל כך מספק בעיני.


בניגוד למה שרבים חושבים, בתכנון פיננסי הכסף אינו העיקר. האדם הוא במרכז ותכנון הפיננסי מוצלח יכול לכוון אנשים ולתת להם את הכלים לחיות את החיים שהם מאחלים לעצמם לו כסף לא היה מגבלה.


"לו כסף לא היה מגבלה?"


כאשר אני מציין זאת בפני לקוחות, רבים פוערים עיניהם בתדהמה משולבת בזלזול קל.


"כלומר נוכל למכור את הדירה שלנו ולהשקיע כסף כל חודש ותוך כמה שנים לקנות בית פרטי וגם לקבל הכנסה פסיבית וגם לטוס לחו"ל חמש פעמים בשנה וגם להחזיק שני רכבים וגם וגם...?"


מיותר לציין שהתשובה היא כמובן שלילית וכאן אני נוהג לשאול לקוחות כיצד הם מגדידים חיים מאושרים ומלאי משמעות.


האם שני רכבים חדשים בחנייה יביאו אושר וסיפוק?

האם בית גדול ומפואר הוא מה שצריך כדי לחיות חיים מלאי משמעות?

האם חופשות יקרות הן צורך אמיתי או שהן באות לפצות על שעות עבודה ארוכות מידי ו/או בילוי פחות מידי זמן עם בני המשפחה?


או לחילופין - האם חיים מאושרים/מלאי משמעות מוגדרים על ידי:


זמן פנוי שניתן לנצל כדי לבלות יותר עם משפחה וחברים.

זמן פנוי שניתן לנצל כדי להקדיש לפיתוח עסק עצמאי בתחום עניין שיש אליו תשוקה. עסק שיוכל עם הזמן לספק הכנסה נוספת ואולי להחליף את מקום העבודה אצל כאלו שמרגישים שחוקים במקום העבודה שלהם.

זמן פנוי שניתן לנצל לתחביבים/התפתחות אישית/מנוחה.


יצירת חוסן כלכלי על ידי הגדלת הון ופיתוח של מקורות הכנסה שאינם תלויים בעבודה הם תהליך ארוך.

לא מדובר כאן בהתעשרות מהירה או בדרך שמוגבלת לשנים בודדות אלא בשינוי צורת חיים וצורת חשיבה ובאימוץ מיינדסט של השקעה כדרך חיים לכל החיים.


המטרה של תכנון פיננסי מוצלח היא להתוות דרך פיננסית בת קיימא לחיים שיחיד או משפחה היו מאחלים לעצמם שניתן להתמיד בה לאורך שנים ולהגדיר ולכמת אותה במספרים.


במהלך פגישת תכנון פיננסי עולות סוגיות פילוסופיות רבות שאינם קשורות רק לכסף ותפקידו של מתכנן פיננסי טוב הוא להוות גם קצת "פסיכולוג" ולהיות מסוגל להקשיב (גם בין המילים) למאוויים של אנשים, לכוון ולהתוות בפניהם תכנית פעולה פיננסית מתאימה שאיתה יוכלו לישון בלילה בשקט.


בתכנון פיננסי תשואה גבוהה אינה פסגת הר האולימפוס שצריך לשאוף להעפיל אליה בכל מחיר.

יש אנשים שצברו הון מספיק ואינם צריכים עוד לקחת סיכון גדול. אנשים כאלו ירצו לתרגם הון צבור לתזרים מזומנים חודשי יציב ודבר זה ניתן לביצוע בדרכים שונות.

יש אנשים שסוחבים עימם טראומת עבר של הפסד עצום מימדים בבורסה של קרובי משפחה. לאנשים כאלו קשה לחיות עם תנודתיות גבוהה בשוק ההון. הסברים על עקרונות ההשקעה לטווח ארוך בשוק ההון ועל ההבדל בין סיכון לתנודתיות פשוט לא יעזרו בחלק מהמקרים. לאנשים כאלו תתאים יותר השקעה בנדל"ן ו/או השקעה בשוק ההון בהקצאה מנייתית נמוכה יותר כי רק כך הם יוכלו לישון בשקט ולהתמיד בהשקעה לאורך שנים.


לעומתם, ישנם צעירים שמעוניינים למקסם את תוחלת התשואה על מנת להגדיל הון. לכאילו תתאים תכנית "אגרסיבית" יותר שכוללת הקצאת נכסים מנייתית גבוהה יותר, רכישת נדל"ן יצירתית עם מינוף ועוד.


החיים מלאים בצמתים קטנים וגדולים. פעמים רבות אנשים לא מודעים לכך שהם בצומת דרכים. זה יכול להיות בגלל "עומס" החיים והשגרה שממסכת את התחושות.

לפעמים הצומת יותר מוחשי ואז נדרשים להחלטות שיש להן משמעות עצומה על החיים הכלכליים (ולא רק) של משפחה ("לקנות דירה למגורים או להשקעה? דירה מקבלן או דירה יד2 במתחם פינוי בינוי? להשקיע את הכסף שמיועד לדירה ולשכור דירה, ואם כן עד מתי? כיצד והיכן להשקיע כסף פנוי? ועוד ועוד").


תכנון פיננסי יעיל וממוקד משנה חיים של אנשים. יותר מכך. אנשים שיתחייבו לתהליך של השקעה כדרך חיים ישנו את הגורל של השושלת המשפחתית שלהם. את המשמעות הגדולה בתכנון פיננסי אני מוצא ביכולת לגעת בחיי של אנשים ולשנותם לטובה. לפעמים מקצה לקצה.


אני שמח ומתרגש כל פעם מחדש להיפגש עם אנשים בצמתים קטנים וגדולים של חייהם ולתת להם ....כיוון כלכלי.














331 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page